Inspiratie en plezier dankzij het 'nieuwe' werken
Jarenlang ging het in het bedrijfsleven om de harde pegels. Niet de inspiratie was de drijfveer, maar angst: angst om niet genoeg te verdienen, te presteren, enzovoort. Werkplezier was vaak ver te zoeken. Niet langer. Er waait een frisse wind door het bedrijfsleven. Een waarbij we gaan nadenken: kan het anders? Leuker? Groener? Met meer inspiratie? Het antwoord is altijd: ja!
Het bedrijfsleven 'oude stijl'
Het bedrijfsleven zoals we het kennen is ik-gericht. Het gaat niet uit van samenwerking, maar van concurrentie. Het bedrijfsleven 'oude' stijl is bovendien bijzonder mensonvriendelijk. Zolang je niet van ellende van je bureaustoel valt, is alles goed, was de argumentatie daarachter. Niet zeuren, maar doorbijten: werken is een ernstige zaak! Een ander kenmerk van het bedrijfsleven dat in de jaren negentig nog doodgewoon was, is het korte-termijndenken. Het gaat daarbij niet om het effect op langere termijn, nee, het gaat om de resultaten van morgen, of hooguit volgende week....
Kan het ook anders?
Gelukkig veranderen er sinds pakweg de jaren 'nul' van deze eeuw dingen. Een nieuw woord heeft de intrede gedaan: 'business spiritualiteit'. Wat dat inhoudt, is te lezen via de onderstaande, gelijknamige link. Een belangrijke opmerking vooraf: schrikken van de term 'spiritualiteit' hoeft niet, zelfs niet als je jezelf graag als nuchtere ziel betitelt. Spiritualiteit is veel dichterbij huis dan je denkt. We beginnen bijvoorbeeld in het zakenleven te ontdekken dat het niet (alleen) concurrentie is die de zaken goed doet lopen, maar eveneens samenwerking. Sterker nog, zelfs concurrenten kunnen op bepaalde vlakken voordeel halen door samen te werken! En het kenmerk van verbinding, communicatie en samenwerking is bij uitstek een spiritueel kenmerk. Ook mensvriendelijkheid doet haar intrede. Een ander goed doen, in dit geval een werknemer: het is een zakelijk hot item geworden! En dat heeft resultaten die goed zijn voor iedereen - een spiritueel principe bij uitstek. Concreet: dat een fijne stoelmassage of cursus meditatie een werknemer langer gezond houdt, is misschien geen nieuws. Dat diezelfde werknemer het een stuk langer uithoudt en zich prettiger en meer gewaardeerd voelt, is dan weer iets waar veel te weinig bij werd stilgestaan. Een aha-moment dat aansluit bij een andere trend: op langere termijn denken. De ene CEO (lees: hoge Piet) na de andere ging er grijnzend met een dikke bonus vandoor na een paar dienstjaren, en liet de opvolger met de gebakken peren zitten. Nu de ene na de andere bedrijfsstrategie meer op lange termijn gericht is én de managers op diezelfde lange termijn beoordeelt, is het aanlokkelijker om te zorgen dat je werk je bedrijf zo lang mogelijk gezond en welvarend helpt houden. Of je nu lang of kort in een organisatie werkt, het is van groeiend belang om je de eigenschappen van het nieuwe bedrijfsleven eigen te maken: samenwerking, overleg en langetermijndenken. Verdiep alvast je kennis door het bijgaande artikel 'Management nieuwe stijl' te lezen, en laat je inspireren.
En toen werd het toch nog leuk...
Het goede nieuws is, dat het bedrijfsleven nieuwe stijl, dat voorzien is van een flinke scheut spirituele inzichten, het werken voor iedereen leuker maakt. Het houdt onder andere in dat je het hokjesdenken voorbij probeert te komen, en je persoonlijke creativiteit en communicatieve vermogens inzet. Dan doe je je werk met meer plezier, en je voelt je meer betrokken bij c.q. gewaardeerd door je klanten of zakelijke relaties. Een voorbeeld daarvan vind je hieronder, met de noemer 'Fish Philosophy,' en het komt rechtstreeks van de... vismarkt! Concluderend: menselijke, spirituele of anders gezegd 'diepere' waarden in je werk en in het zakenleven introduceren, is voor iedereen mogelijk en prettig. Of je nu werknemer bent, of werkgever van honderd vrouw/man. Zoek dus vooral uit wat het nieuwe werken en zakendoen voor jou persoonlijk en voor je bedrijf kan betekenen. En doe er iets aan. Al is het maar een klein stapje. Vandaag!